zondag 29 mei 2011

Bonita Avenue - Peter Buwalda

(bericht oorspronkelijk gepubliceerd op 20 mei 2011)

Dit boek houdt mij –ná lezing- nu al dagenlang bezig. Hoewel ik er voor mijn doen erg lang over heb gedaan het uit te lezen (namelijk 2,5 week; een paar andere boeken hebben soms ‘even voorrang’ gekregen), kan ik er achteraf niet anders dan lovend zijn. Dat einde… wow. Vuurwerk! Maar dan niet met vonken, maar met- nee, ik kan hier maar beter niet in details treden.

Overigens is dit echt een verhaal waar je überhaupt maar niet teveel over de inhoud moet prijsgeven aan iemand die het nog niet gelezen heeft. De kracht van het boek (en tegelijkertijd in combinatie met de lengte van het boek voor velen misschien ook júist de tekortkoming) is dat je tot op de laatste pagina’s aan werkelijk totaal geen idee hebt waar het verhaal nou precies op aan stuurt. En dat terwijl al op de eerste pagina’s “verraden” wordt wát de uitkomst van alle gebeurtenissen is! In afwisselend perspectief (vanuit de vader, stiefdochter en schoonzoon-to-be) wordt langzaam meer en meer duidelijk gemaakt. Hoewel, duidelijker; als lezer raak je steeds verwarder, omdat het verhaal maar niet een duidelijke richting op lijkt te willen gaan. Iets dat ofwel intrigerend, ofwel nekkend werkt.

Persoonlijk werd ik halverwege het boek echt goed gegrepen. Vooral ook omdat de personages en de natuurlijke wijze waarop zij op vertellen erg herkenbaar zijn. Veel van hun menselijke trekjes vind ik ook bij mezelf terug en dat werkte behoorlijk ontstellend naarmate het boek vorderde. Ook de recent historische achtergrond waartegen het verhaal geplaatst is vergrootte de herkenbaarheid en de betrokkenheid. Tijdens de laatste hoofdstukken worden de laatste paar gebeurtenissen steeds minder ‘alledaags’ , tot aan het absurdistische en zelfs onacceptabele toe. Steeds vervreemdender werken de daden van de personages en je gaat je als lezer wat ontheemd voelen. En dan een onvoorzien abrupt einde. Toch vond ik het alles kloppen. Nogmaals: vuurwerk.

Debutant Buwalda haalde het tot de shortlist van de Libris Literatuur Prijs, maar die ging helaas voor hem aan zijn neus voorbij. Nu maakt hij deze maand nog kans op de Gouden Strop, dé prijs voor de beste Nederlandse thriller. Aanvankelijk begreep ik niet hoe hij op die shortlist beland was –hoewel de organisatie dit jaar de voorwaarden waaraan een deelnemend boek moet voldoen wel versoepeld heeft- maar na lezing begrijp ik het beter. Want het boek ís spannend. Op een subtiele, haast pesterige, maar vooral zenuwslopende, want psychologische manier. En dan dus “Boem”. Kippenvel.

ØØØØØ


















Auteur(s): Peter Buwalda
NUR: Literaire roman
ISBN: 9789023457299
Paperback, € 19,90, 543 pagina's, 2010
Uitgever: Bezige Bij, De

Geen opmerkingen:

Een reactie posten