dinsdag 11 oktober 2011

Somnia - Christoph Marzi

Vierde en definitief laatste deel van de Fantasy serie van Marzi over de oeroude, ondergrondse Metropolen. Een boek dat een heel andere weg inslaat dan de vorige 3 delen. Het speelt zich af in New York en hoofdpersonen zijn nu Scarlet -een meisje/vrouw met geheugenverlies- en de 'ik' Mrs. Atwood, een bejaarde trickster.

En dát is even wennen. De zo kenmerkend beklemmende sfeer en vertrouwde omgeving van Londen uit de vorige boeken moeten missen - nogal een omslag. Hoewel zich ook onder New York een typische weerspiegeling van de bovengrondse stad bevindt (de zogeheten oeroude metropool) en ook deze stad geteisterd wordt (hier door vreemde sneeuwwolven en ijszombies), lijkt het verhaal geheel los te staan van de vorige boeken. Pas halverwege blijkt er een relatie te bestaan tussen Scarlet en professor Wittgenstein uit de eerdere delen en dat ervaarde ik bijna als een opluchting. Eindelijk iets van vertrouwdheid, eindelijk iets van logica.

Juist de tot nu toe steeds zo indrukwekkende logica en samenhang van alles met alles is beduidend minder in dit slotdeel. Op zich is het verhaal spannend genoeg en ook de uiteindelijke oplossing van alles is verrassend en bepaald ingenieus te noemen. Net als deel 2 (Lilith) lijkt mij dit vierde deel op de één of andere manier gewoon net iets 'leger'. Alhoewel dat als ik heel eerlijk ben vooral komt door het gemis van Emily - die overigens heel fout wel een soort cameo optreden heeft: volstrekt overbodig en dan ook nog eens helemaal niet conform haar karakter. Jámmer.

Marzi heeft dit slotdeel na het derde deel bij nader inzien alsnog geschreven, met de intentie bepaalde verhaallijnen beter uit te leggen en af te sluiten. Met Het Kwaad is nu toch defintief afgerekend, maar van mij had dat niet per se gehoeven. Het voelt niet helemaal kloppend. De wereld ís nu eenmaal gulzig. Maar goed, ik zelf ook en feit blijft dat ik ook dit boek heb verslonden...

ØØØØO




















Auteur(s): Christoph Marzi
NUR: Duitstalig (te bestellen via reguliere boekhandel)
ISBN: 9783453524835
Taschenbuch, € 14.00, 608 pagina's, 2008
Uitgever: Heyne Verlag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten