donderdag 27 oktober 2011

Dictators op de thee - Guus Bauer

Die omslag, werkelijk prachtig… En wat betreft de inhoud ook heel toepasselijk. Dictators op de thee is een kleine novelle van slechts 104 pagina’s, die me qua dikte en dus ook qua omslag meteen aantrok. Daarnaast had ik erover gelezen en trok het gegeven “misplaatste flat in de middle of nowhere” (nb  echt bestaand!) me onweerstaanbaar aan.
Het blijkt een tamelijk bevreemdend boekje. En voor mij – gefascineerd als ik ben door desolate locaties- helaas ook niet helemaal naar verwachting.

Het bevat twee verhalen. Het eerste en langste verhaal speelt zich af in voormalig Tsjecho-Slowakije waar de Russen na de WOII de boel bezetten. Zonder pardon worden de inwoners van een paar dorpjes in een grote, betonnen flat midden in de oerbossen gezet, omdat de Russen oefenruimte voor het leger nodig hebben. De bewoners vormen daar 20 jaar lang een afgesloten gemeenschap en na de val van de Muur blijft onder andere hoofdpersoon Janos, de congiërge, er wonen. Een niet al te snuggere man. Via hem observeren we de Russen, de verkaste dorpsbewoners en tot slot de nieuwe bewoners die aan het eind van het eerste decennium van de 21e eeuw de flat komen bewonen. Door Janos’ onnozelheid heen lezend blijkt dat de flat bestemd is voor foute wereldleiders, in een afgelegen maar humane omgeving wachtend op hun tribunaal. Het verhaal eindigt nogal abrupt, velt geen oordeel: het blijft slechts bij een observatie. Saillant detail zoals Bauer in een woord achteraf meldt is dat er in Scheveningen een gevangenis bestaat waar “verdachten van misdaden tegen de menselijkheid  […] vastzitten in een paviljoen waar […] een wat milder regime geldt.”  

Het tweede, korte verhaal  bevreemdde mij zo mogelijk nog meer. Het gaat duidelijk over de auteur A.F. Th. Van der Heijden, zo blijkt al uit de titel “Schrijfmachine – Een autorequiem, opgedragen aan AFTh”. Het is sterk absurdistisch, donker en zoals gezegd ronduit bevreemdend. En, niet erg áárdig naar mijn gevoel. Mij geeft het haast het idee dat er sprake is van een persoonljke vete tussen deze twee auteurs, maar aangezien ik het werk van beide heren niet goed ken (en Bauer een uiterst lovende recensie over Tonio schreef) kan ik dat toch niet stellig constateren. Misschien nog maar eens lezen dan maar.

Niet helemaal mijn cup of tea, deze novelle, maar aardig om tussendoor te lezen. Grappig overigens dat er nog zoveel te schrijven valt over zo’n dun boekje. Dat wil toch wel wat zeggen. Kleine kluif, veel te kauwen.

ØØØOO




















Auteur(s): Guus Bauer
NUR: Literaire fictie algemeen
ISBN: 9789089671042 
Gebonden, € 15,90, 128 pagina's, 2011
Uitgever: Hoogland & Van Klaveren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten