donderdag 27 oktober 2011

Déjà vu - Esther Verhoef

Nieuwsgierig geworden naar dit boek nadat het onlangs de NS Publieksprijs won. Normaal gesproken zou ik het niet gauw lezen, aangezien mijn verwachtingen –eufemistisch uitgedrukt- niet erg hooggespannen waren. Nederlandse thrillerauteurs in het algemeen en dit ‘vrouwen’-genre in het bijzonder genieten nu eenmaal niet mijn voorkeur.

Maar eerlijk is eerlijk, ook ik heb het verslonden. Het verhaal is spannend en erg toegankelijk. Niet te simpel, maar ook zeker niet te complex. Gewoon lekker om te lezen. Met name de sfeer die opgeroepen wordt, eenzaam wachtend op een mysterieus afwezige vriendin, ergens in de vreemd vijandige Franse negorij, sprak me aan. Wat minder overtuigd werd ik van de innige band tussen twee zelfbestempelde  ‘zussen’ die verbroken wordt door de komst van één foute man. Of beter gezegd komt de radicalisering van de vriendin voor mij niet helemaal aannemelijk over. De psychologische conclusie dat het een zware verantwoordelijkheid met zich meebrengt om aan een ideaalbeeld te voldoen is dan weer wel juist, zij het wat voor de hand liggend. Het einde stemt tevreden: positief en voor sommige lezers bespaald hoopvol en wellicht zelfs stimulerend.

Eenmaal gelezen mag ik oordelen: inderdaad een (ont)spannend boek, uitermate geschikt voor onderweg. Bijvoorbeeld in de trein.

ØØØOO



















Auteur(s): Esther Verhoef
NUR: Literaire thriller
ISBN: 9789041414281 
Paperback, € 19,95, 319 pagina's, 2010
Uitgever: Anthos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten