vrijdag 17 juni 2011

Hypnose - Lars Kepler

Lekker zo’n thriller waar je je steeds op verheugd straks weer verder te kunnen lezen. Je wordt echt opgezogen in het verhaal en je moet je gewoon mee laten voeren, aangezien het verhaal steeds weer opnieuw een andere wending neemt. Mogelijke daders en plotlijnen genoeg, sympathieke hoofdpersonages, een flinke scheut psychologie van de koude grond en niet te vergeten spectaculaire actie. Voilà, een dikke, vette page-turner. Smullen!
 
Toch een paar puntjes van kritiek… Dit schrijversechtpaar is géén tweede Stieg Larsson, al doet de vaart in het verhaal hier en daar wel aan Larsson denken. Een rit-in-de-achtbaan beleving. Helaas is de vaart alleen niet helemaal consistent. Onder andere een lange uitweiding over het verleden –in feite is een kwart van het boek  een grote flashback- vormt een grote, vertragende hobbel in de spannende rit. Ook zeker intrigerend, en nodig voor de uitkomst van het boek, maar qua sfeer en stijl een wel heel erg anders. Je bent er even helemaal ’uit ‘als het ware. Wat mij hierbij soms ook een beetje stoorde is de regelmatig afwisselende hantering van onvoltooid tegenwoordige tijd  (zij loopt naar hem toe) en voltooid verleden tijd (zij liep naar hem toe). Of dit te wijten valt aan het feit dat er sprake is van  twee auteurs betwijfel ik- waarschijnlijk is het een bewuste keuze geweest. Mij leidde het erg af en wat mij betreft was het boek beter volledig in ovt geschreven.
Wat dus niet wegneemt dat ik flink genoten heb van de rit en de kick niet tegenviel. Van alle thrillerauteurs uit het Noorden die tegenwoordig worden gepresenteerd als de opvolgers van  Stieg Larsson is Lars Kepler voor mij zeker nu de meest veelbelovende. Eens kijken of ik de kick kan herbeleven in Contract!
ØØØØO
















Auteur(s): lars Kepler
NUR: Literaire thriller
ISBN: 9789023459057
Paperback, € 15,00, 557 pagina's, 2011
Uitgever: Cargo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten