Na zijn bekende Russische trilogie slaat de Britse
thrillerauteur Tom Rob Smith met De Boerderij een nieuwe weg in. Terug naar
nabij gelegener gronden, naar het land van zijn Zweedse moeder. Een bijzondere thriller, wat
niet per definitie door iedereen positief ervaren zal worden.
Het duurt even om in het verhaal te komen. De jonge Brit
Daniel, de ik-verteller, krijgt als slag bij heldere hemel te horen dat zijn
moeder psychisch ziek verklaard is. Zes maanden nadat zij –Tilde- en Daniels
vader naar haar geboorteland Zweden zijn geëmigreerd. Binnen een mum van tijd
staat Tilde bij Daniel op de stoep. Verward, in zorgwekkende staat. Ze stáát er
op dat hij haar verhaal aanhoort.
Drie kwart van het boek is een raamvertelling. Een
toneelmatige setting: Tilde zit bij Daniel en is de hele middag aan het woord.
Haar pagina’s lange monoloog, af en toe onderbroken door overpeinzingen en
commentaar van Daniel, zet haar belevenissen in Zweden uiteen. De eenzame
sfeer, de onaangename en manipulerende buurman Hakan, de vervreemding van haar
echtgenoot. Ze toont Daniel haar bewijzen van een vermeende misdaad en een
samenzwering om haar de mond te snoeren.
Hoewel haar relaas an sich intrigerend genoeg is, doet
het geheel gekunsteld aan. Het chronologische vertellen, doordrenkt met
vooruitwijzingen (“daar kom ik later nog op”) en onderbrekingen die als
cliffhangers functioneren- het is nogal gemaakt. Tildes bewoordingen zijn
expliciet, ze heeft haar conclusies al getrokken en dat terwijl feitelijk alles
wat ze vertelt aannames zijn.
Want daar gaat het in deze psychologische trhiller dan
ook om. Is Tilde werkelijk getuige geweest van gruwelijke misstanden op het
Zweedse platteland? Of is ze toch inderdaad psychisch niet meer
toerekeningsvatbaar? Daniel, toch al vervreemd van zijn moeder en verscheurd
door schuldgevoelens (hij verzwijgt al jarenlang dat hij een man als
levenspartner heeft), wil zijn moeder wél en niet geloven. Zoals hij zich al snel realiseert:; zijn reactie en mening beïnvloedt de verloop van zijn
moeders verhaal, haar manier van vertellen. Zijn aanmaning zich neutraal op te
stellen is er gelijk ook een voor de lezer. Lees afstandelijk en trek (nog)
geen conclusies. Toch kan hij ten slotte niet anders dan zijn moeder ‘verraden’.
Het laatste kwart van het boek is een grote omslag. Daniel
gaat zelf op onderzoek in Zweden. Deze kentering, een rigoureuze stijlbreuk, maakt
het boek prettiger leesbaar zij het bepaald niet consistenter. En ondanks (of
dankzij?) een neutrale lezing smaken de uiteindelijke antwoorden een klein
beetje wrang. Niet dat de ontrafeling van het mysterie en de verduidelijking
van Tildes geestestoestand niet aannemelijk of te voor de hand liggend zijn. Noem
het liever desillusionerend banáál na Tildes fantasieprikkelende verhaal.
ØØØOO

Auteur(s): Tom Rob Smith
NUR: Literaire thriller
ISBN: 9789041425379
Paperback, € 19,95, 2014
Uitgever: Anthos Literaire Thrillers
ik deel de mening van Hameetman, ik voeg er nog aan toe: het boek boeit eigenlijk nooit, af en toe bekruipt mij het gevoel dat ik ook naar de buurvrouw had kunnen luisteren. Wát een verschil met de trilogie over Rusland, daar kwam je niet meer uit los
BeantwoordenVerwijderen