vrijdag 5 augustus 2011

Elke dag een boek; een jaar vol inspiratie - Nina Sankovitch

Een grijpende titel, een boek per dag: dat klonk mij als muziek in de oren. Ik moest dit boek haast  wel lezen, zeker toen ik las waar het boek over gaat . Elke dag één boek lezen en dat een heel jaar lang, dat is wat schrijfster Nina Sankovitch werkelijk heeft gedaan. Het was een persoonlijk project dat ze is aangegaan nadat ze inzag dat ze het verdriet om de vroege dood van haar zus niet letterlijk kon ontlopen.


Dus nestelde ze zich in haar paarse leesstoel. Ze plande het allemaal heel praktisch; boeken niet dikker dan 2,5 cm, ze las waar ze zin in had (van klassieke literatuur tot ‘pulp’, van non fictie tot SF)  en van élk boek zou ze een recensie posten op haar boekenblog. Het lezen werd een jaar lang haar onbetaalde baan. Simpel.  In de praktijk pakte het een béétje anders uit, aangezien ze een gezin heeft van vier kinderen en natuurlijk van alles in de soep liep. Het kostte veel discipline, maar ze heeft het jaar voltooid.

 En nu dus dit boek, een nabeschouwing op een intens, bijzonder jaar. Normaal gesproken houd ik zelf niet van non-fictie, maar door dit boek werd ik onherroepelijk gegrepen.  Het is als het ware de beschrijving van het rouwverwerkingsproces, dat ze fase voor fase, aan de hand van thema’s die ze uit de diverse boeken haalt, beschrijft. Ze haalt wijsheid en troost uit de boeken en komt tot allerlei inzichten, in het leven en de dood, in liefde en vriendschappen- én in het lezen zelf. Want buiten de boeiende boekbeschrijvingen, de mooie quotes, de verhalen uit haar (veelbewogen familie)verleden en de vaak grappige anekdotes over Het Dagelijkse Gezinsleven Dat Gewoon Doorloopt (NB hoofdletters van mezelf), is Een boek per dag  óók een hommage aan het boek. Het boek in zijn algemeenheid- en wat het voor een lezer kan teweeg brengen.


Dit is een heel bijzonder boek. Behalve dat ik het een mooi relaas vond was het ook ontzettend herkenbaar, qua inzichten, maar vooral ook haar  leeservaringen en leessituaties.  Daarom kan ik het beslist aanraden aan alle ‘veellezers’  die zich aangetrokken voelen door de titel. Die trouwens naar mijn idee in het Nederlands vertaald veel pakkender is dan de oorspronkelijke Amerikaanse  titel( Tolstoy and the purple chair).


ØØØØØ

















Auteur(s): Nina Sankovitch
NUR: Literaire non-fictie algemeen
ISBN: 9789047202165 
Paperback, € 18,95, 222 pagina's, 2011
Uitgever: Artemis & Co

Geen opmerkingen:

Een reactie posten