dinsdag 22 november 2011

Verraad me niet - Tessa de Loo

De titel Verraad me niet – je kunt er alle kanten mee uit. Is dit boekje een thriller? Nee. Voor de zekerheid staat er op de kaft vermeld  “een roman”. Klopt eigenlijk niet echt, want veel meer dan een zo breed mogelijk uitgevoerde novelle is het boekje heel eerlijk gezegd niet.  De 13jarige hoofdpersoon en het (schattige, jonge!) jongetje op de kaft kunnen doen vermoeden dat het hier gaat om een Young Adult verhaal.  Ook niet het geval. Dat te beweren zou haast een belediging zijn, aangezien de kans dat 13jarigen zich hierin herkennen niet erg groot is.

Ik moet bekennen dat ik geen ander werk van De Loo heb gelezen en niet precies wist wat te verwachten bij aanvang van dit boekje. Het onderwerp sprak mij aan, is veelbelovend genoeg. Een jongen die getuige is van een vreselijke daad gepleegd door zijn oudere broer en vervolgens door hem gedwongen wordt erover te zwijgen. Dat doen broers immers voor elkaar. Zijn ontluikende geweten doet hem verdwalen in zijn toch al door hormonen vertroebelde gevoelens.  Net als hij het echt allemaal niet meer weet komt er een oplossing dankzij de handige middelen van het internettijdperk.

Interessant, boeiend psychologisch thema zou je zeggen. Als je je tenminste niet voortdurend loopt te ergeren aan de ongeloofwaardige neerzetting va een 13jarige, intelligente leerling (die alleen níet weet wat een coma is?!), de vaak wat gekunsteld ‘literaire’ proza en de soms ronduit stuitende dialogen.  Voorbeeld, als de vader de moeder die net gehoord heeft dat hun zoon een moordenaar is probeert te troosten:  “En voor jou is het extra moeilijk. Jij hebt hem gebaard.” (p.169) Mijn haren gingen er recht van overeind staan.  

Wellicht behoor ik niet tot de groep beoogde lezers. Maar zoals gezegd, die doelgroep is hier helaas een beetje onduidelijk (gehouden).  Zelf verder ook maar niet teveel woorden aan vuil maken.

ØØOOO




















Auteur(s): Tessa de Loo
NUR: Literaire roman, novelle
ISBN: 9789029578721
Gebonden, € 18,95, 192 pagina's, 2011
Uitgever: Arbeiderspers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten