Het is duidelijk nogal wat voor Veronica Roth,
schrijfster van de populaire Divergent-trilogie.
In zowel het voorwoord als het nawoord in Het
verhaal van Four legt ze bijna verontschuldigend verantwoording af
voor de verhalen die ze achteraf nog publiceert over Tobias, beter bekend als
Four. Niet eens zo heel gek. Want als de populariteit van je boeken zo’n
ongekende vlucht neemt en het aantal Divergent
fans nog eens ver(drie? víer??)dubbelt na de verfilming van het eerste deel,
dan krijg je waarschijnlijk de neiging niet tekort te willen schieten. Dan wil
je verwachtingen waar maken. Niet in het minst omdat de fans die inmiddels
met jouw personages aan de haal zijn gegaan je anders vol-le-dig afbranden.
Bij sommige critici –zie ondergetekende- rijst daarom
misschien een beetje de vraag in hoe verre dit boek een puur ‘pleasen van de
fans’ (lees: commercieel product) is. Wat is de (meer)waarde van dit boek? Hoe ‘waarheidsgetrouw’
is het ten opzichte van de drie eerdere boeken, de unieke wereld die ze daarmee
heeft gebouwd? Hoewel Roth uitlegt dat ze haar boeken ooit begon te vertellen
vanuit het perspectief van Four, zijn deze verhalen wel pas ná het eindigen van
de serie en ná het verschijnen van de film geschreven. In hoeverre is zij gestuurd
door de reacties, vragen en wensen van haar lezers c.q. kijkers?
Wat Roth in het boek doet is de onbekend gebleven
achtergrond van Four -die stugge, gesloten Tobias- alsnog invullen. Aan de hand van vier
verhalen beschrijft ze hoe hij als mishandeld jongetje er toe komt te kiezen
voor Onverschrokkenheid. Hoe hij als aspirant veelbelovend uitblinkt, maar niet
voor een carrière als factieleider kiest. Ze toont zijn verdeeldheid in een factie waar
hij wederom een buitenbeentje is en waar hij machteloos moet toekijken hoe die
factie –en andere facties- zijn oorspronkelijkheid verliest. Hoe hij geen
andere keuze heeft om als verrader op te treden en om -geheel tegen zijn moeizame gevoelens
jegens zijn moeder in- bewust een Factieloze te worden. Het werpt allemaal een
verhelderend licht op zijn beweegredenen en zijn tot nu toe ongrijpbare
persoonlijkheid.
Daarnaast zijn er een paar verhalen –fragmenten eigenlijk-
van hem en Tris toen ze elkaar pas net leerden kennen. De andere kant van het
verhaal: de gebeurtenissen kennen we al, door Tris verteld. In tegenstelling
tot de twee andere delen werd in deel een niet vanuit het perspectief van Four verteld. Dat gebeurt bij deze dus alsnog.
Is Het verhaal van
Four van betekenis, heeft het boek belang? Jawel, zeker de verhalen over
Four die zich in de tijd afspelen vóór aanvang van deel een. Onduidelijkheden
worden verklaard, de structuur van de dystopische wereld en zijn specifieke maatschappij
beter en logischer onderbouwd: de hele Divergent-trilogie
wordt er als het ware door gerechtvaardigd. Lekker zijn ook fraaie statements
als “[…] misschien is moed hier in Onverschrokkenheid de hoogste vorm van wijsheid,
de erkenning van het feit dat het leven zonder angst geleefd kan en moet worden.”
De verhalen van hem en Tris, tja- die zijn vooral mooi en lief en voor de fans.
Als dit wat typische, semi-dubieuze boek kort omschreven moet worden dan komt toch
wel overtuigend de uitdrukking ‘feest van herkenning’ op.
ØØØØO
Auteur(s): Veronica Roth
Serie: Divergent
NUR: Fictie 15+
ISBN: 9789000335282
Paperback, € 15,00, 192 pagina's, 2014
Uitgever: Van Goor
Serie: Divergent
NUR: Fictie 15+
ISBN: 9789000335282
Paperback, € 15,00, 192 pagina's, 2014
Uitgever: Van Goor
Geen opmerkingen:
Een reactie posten