Acrofobie, oftewel hoogtevrees,
is belangrijk thema in Hitchcocks beroemde film Hotel Vertigo (1958). Hij maakte onder andere geschiedenis met een
revolutionaire cameratechniek die zijn publiek een hevige hoogte/dieptebeleving bezorgde.
Dreigende, unheimische spanning creëerde hij onder meer met trage beelden en gebouwen als
decor die architectonisch ‘dreigend’ of
dubbelzinnig overkomen. Wolkenkrabbers in Hotel
Vertigo bijvoorbeeld zijn metaforen voor immense fallussen, en dus lust.
Vincent van Zandt in Kees ’t
Harts roman Hotel Vertigo – op de
longlist genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2013- lijdt aan omgekeerde acrofobie. Bij te steil omhóóg
kijken krijgt hij toevallen. Overigens heeft dat zoals je wellicht zou verwachten geen nadelig effect op zijn viriliteit. Als zijn vrouw overlijdt gaat
de gepensioneerde Van Zandt voor het eerst terug naar San Francisco, waar hij als
zeventienjarige deel heeft uitgemaakt van de Second Unit bij de opnames van
Hitchcocks film. Het was een periode die zijn leven voorgoed heeft veranderd.
Hitchcocks intrigerende commentaar (“Don’t make it look like home”) bij het
script voor zijn Second Unit –die opnames maakte van decor en achtergronden- hebben
een onuitwisbare stempel op Van Zandts visie op gebouwen en hun sfeer gedrukt.
Niet voor niets is hij een –niet onverdienstelijk- architect geworden.
Eenmaal terug in San Francisco gaat Van Zandt op zoek naar zijn oud-collegaatje en vriendinnetje , ‘Lee Jones’. Een haast tot mislukken gedoemd plan. Terwijl hij vertoeft in het even nostalgische als commerciële Hotel Vertigo keert hij lijfelijk en in gedachten terug op plaatsen van vroeger en langzaam maar zeker steekt zijn oude obsessie voor Hitchcock weer de kop op. Ongewenst, want de geschiedenis is destijds om onduidelijke redenen niet goed afgelopen: Van Zandt werd het land uitgezet. Deze mysterieuze uitzetting vormt een vage spanningslijn waar zijn herinneringen aan de filmopnames, de romance en zijn ‘betrokkenheid’ bij (de historische!) sekte Synamon en jongerencommune The Chocolate Factory in flarden naartoe leiden.
Met name de omstandigheden in Van
Zandts verleden zijn onwerkelijk, hebben een tamelijk hoog gehalte ‘unheimlichkeit’.
Wat er verder in zijn leven is gebeurd komt slechts terloops ter sprake, alsof
het niet van betekenis is en ook niet echt is geweest. In het heden zwerft Van
Zandt door de decors van zijn verleden, zich letterlijk ontheemd voelend.
Verrassend genoeg – als je denkt in de lijn van Hitchcock- hervindt Van Zandt
in een wat bevreemdende apotheose tóch een thuis. Te midden van nieuwe en oude
kennissen, met symbolisch teruggevonden fotolijstjes en het authentieke Second Unit
script. Cirkel gesloten.
Voor Hitchcocks Hotel Vertigo kenners zal deze roman vol
zitten met herkenbare details, metaforen en symboliek, die zo kenmerkend zijn
voor Hitchcocks films. Evenals het trage tempo van een verhaal waarin opmerkingen
en verwijzingen vaak niet nader verklaard worden en vragen onbeantwoord blijven. De betekenis ervan onduidelijk. Maar einde van ’t Harts roman is
eenduidig met happy end en zo is er toch nog sprake van omgekeerde thematiek.
ØØØOO
Auteur(s): Kees 't Hart
NUR: Literaire roman, novelle
ISBN: 9789021443119
Paperback, € 19,95, 2012
Uitgever: Querido's Uitgeverij BV, Em.
Ik ben momenteel voor Nederlands dit boek aan het lezen en ik merkte een foutje op in de eerste regel: 'Acrofobie, oftewel hoogtevrees, is belangrijk thema in Hitchcocks beroemde film Hotel Vertigo (1958).' Hitchcocks film heet geen Hotel Vertigo, dat is alleen de titel van het boek. De film van Hitchcock heette Vertigo, maar het hotel waar de hoofdpersoon in het boek verblijft, heet Hotel Vertigo omdat daar scènes voor de film Vertigo zijn opgenomen.
BeantwoordenVerwijderen