zondag 2 oktober 2011

Superhelden.nl - Marcel van Driel

Verrassend lekkere lectuur. Door de combinatie boek/game en het thema “Helden” van Kinderboekenweek 2011 was ik benieuwd geworden naar wat ik normaal -heel snobbistisch- zou afdoen als triviaal en van weinig toevoegende leeswaarde. Zou dit een boek kunnen zijn dat de gamende online-jeugd van tegenwoordig aanspreekt?

Ik was het vergeten: zelf verslond ik als elf-twaalfjarige dit soort boeken, meestal in pocketformaat. Vrij standaard verhaallijn met vaste ingredienten, recht-toe-recht-aan nogal clichématig taalgebruik. Niks mis mee eigenlijk (Zeker als je bedenkt dat je soms allang blij mag zijn dat er überhaupt gelezen wordt)   

Om op dit boek te komen: het verhaal zelf is zo spannend dat ik mijn kritische blik (weer eens) bijna helemaal liet varen. Kinderen die de online game Superhelden.nl weten uit te spelen worden vervolgens ontvoerd en naar het eiland Pala gebracht om daar in het geheim opgeleid te worden tot Superheld. Tegen hun zin, want huis en haard voorgoed achter laten valt hoe vaak je dat soms ook wenst níet mee. Geheimzinnig brein hierachter is “Mr. Oz”. Hij wil met zijn internationale Superheldenteam de wereld gaan verbeteren. Wanneer 13jarige Nederlandse Iris op het eiland wordt gehaald is ze niet zo volgzaam als de rest en zij wordt extra hard beproefd. Zoals te verwachten valt moet zij zich op gegeven moment bewijzen in een fysieke versie van de computergame.  Mocht de lezer zich tijdens het gamen wel eens wensen het allemaal écht mee te maken, dan is dit deel van het boek behóórlijk spannend.  Er vallen echte dooien. 

Behalve het game-element zit het boek ook vol elementen die verwijzen naar klassieke literatuur, populaire jeugdboeken of beroemde films. Groot minpunt van het boek is wel het abrupte einde. Geen open einde waarmee je als lezer zelf kunt invullen hoe of wat eventueel verder, nee, midden in de verhaallijn (verzet tegen Mr. Oz) houdt de tekst op. Na wat googelen blijkt dat auteur Van Driel van plan is nog een tweede en derde deel te gaan schrijven. En misschien zelfs nog wel meer delen, afhankelijk van het commercieel succes wellicht. Niet netjes dat dit nergens vermeld wordt in het boek, want als je een afgesloten verhaal verwacht kom je zoals ik nogal bedrogen uit. De lezer/koper zij bij deze dus gewaarschuwd.  

NB Er bestaat ook werkelijk een online game op Superhelden.nl. Gratis, maar met vrij statische graphics en knullige raadsels. Of ben ik gewoon echt te oud als ik op het raadsel “Welk dier bestaat voor 75% uit wol” niet verder kom dan het foute antwoord ‘schaap’...?

ØØØOO















Auteur(s): Marcel van Driel
NUR: Fictie 10
ISBN: 9789026129360 
Gebonden, € 14,95, 256 pagina's, 2011
Uitgever: de Fontein Jeugd

17 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de (h)eerlijke recensie. Ik mocht helaas geen 'wordt vervolgd' zetten aan het einde van het boek, zolang het niet zeker was dat er een deel twee komt. Ik heb daar zelf ook moeite mee.

    En wat betreft de game, als je voorbij de 'knullige' raadsels bent, krijg je nog twee flashgames én een uitgebreide 3D game óp Pala! :)

    (Het goede antwoord is overigens 'wolf' :))

    Hartelijke groet,

    Marcel van Driel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed boek, ik vind alleen het einde iets minder, i k snap de derde vraag niet, het goed antwoord is manon roos onno ziggy alleen hij rekent het antwoord fout

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat heb ik ook en ik doe de eerste letters en ik kom dus niet vooruit!

      Verwijderen
    2. Nee hoor het is zorm

      Verwijderen
  3. en je weet dat je alleen de eerste letters moet intypen?????

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom niet uit met waar het vliegtuig neerstort op de grens....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kom niet verder dan 'Sommige maanden hebben 30 dagen. Welke maanden hebben 28 dagen?,'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. gewoon een meisje29 oktober 2013 om 10:30

    ja, ik kom ook niet verder bij 'sommige maanden hebben 30 dagen. Welke maanden hebben 28 dagen?' ik weet dat februari soms 28 dagen heeft, maar dat rekent hij fout. Weet iemand het antwoord??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. het antwoord is 12. elke maand heeft 30 dagen en daar zit ook 28 in

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik kom niet verder dan de som

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat is antwoord van vraag 2?

    BeantwoordenVerwijderen